Het weer in Pass Thurn: Het is nu 1 °C
Op de berg ligt cm sneeuw en in het dal ligt cm sneeuw.
Freezingcold.nl brengt u binnenkort meer informatie over de wintersportplaats Pass Thurn.
Verkeersregels op de skipiste zijn net als in het openbare verkeer noodzakelijk om conflicten te voorkomen. De FIS (de Internationale Ski Federatie) heeft in 10 regels een soort gedragscode voor de skier gemaakt. In de meeste skistations zijn deze regels door de lokale overheid tot "wet" verheven, en wordt er door de politie toezicht op gehouden. In sommige flagrante gevallen wordt er zelfs proces verbaal opgemaakt, en zijn er straffen uitgesproken door rechters alsof dit het verkeersreglement betrof. Skistations hebben zelfs reglementen (voor het gebruik van hun pas) of algemene verkoopsvoorwaarden gemaakt waarbij skiers bij overtredingen hun skipas kunnen kwijtraken en hun daardoor de toegang tot het skigebied ontzegd wordt. In vele gevallen waar de aansprakelijkheid van mensen in vraag wordt gesteld (ongevallen waarbij verzekeraars tussenkomen) worden deze regels gebruikt om de aansprakelijkheid van partijen vast te stellen.
Ik breng anderen niet in gevaar ! De gebruikers van de pistes moeten zich op zulke manier gedragen dat zij andere gebruikers niet in gevaar brengen noch door hun gedrag noch door hun uitrusting.
Op elk moment heb ik de controle over mijn snelheid. Elke gebruiker van de piste moet zijn snelheid en gedrag aanpassen aan zijn eigen mogelijkheden, aan de toestand van het terrein waarop hij zich bevindt en aan de weersomstandigheden, aan de toestand van de sneeuw en de drukte op de piste.
Iedereen die lager skiet heeft voorrang. Iedere skier die hoger staat dan de anderen bevindt zich in een positie waarin hij zijn traject kan kiezen. Hij moet zijn keuze zodanig maken dat hij de veiligheid van de andere gebruikers lager op de helling niet in gevaar brengt.
Ik laat voldoende ruimte als ik inhaal Het inhalen van een andere skier kan zowel langs de dal als langs de berg zijde gebeuren, links of rechts. Laat echter altijd voldoende plaats voor de ingehaalde gebruiker om zijn traject veilig uit te laten voeren.
Bij het starten, het invoegen of het kruisen van een piste kijk ik eerst uit of ik niemand hinder. Bij een stop op de piste of bij het kruisen ervan moet elke gebruiken zich ervan vergewissen dat hij noch de gebruikers die van hoger komen noch degene die van lager komen hindert, en dat hij niet voor zichzelf of voor de anderen een gevaar is.
Ik stop niet in het midden van de piste In geval van een val maak ik de piste zo snel mogelijk vrij. Elke gebruiker moet vermijden dat hij stopt op plaatsen waa hij hinder veroorzaakt of waar hij niet kan gezien worden. In het geval dat hij valt moet hij zo snel mogelijk de piste weer vrijmaken, of zich aan de kant zetten.
Indien ik omhoog moet klimmen doe ik dat aan de kant van de piste Degene die omhoog moet klimmen of te voet wil afdalen moet de zijkant van de piste kiezen, en ervoor zorgen dat noch hijzelf noch zijn uitrusting een gevaar voor anderen kunnen betekenen.
Ik informeer naar de weersverwachting en de staat van de pistes. Ik respecteer de aanwijzigen en de veiligheidssignalisatie. Elke gebruiker moet rekening houden met de weersverwachting, de toestand van de piste en het lawinegevaar. Hij moet de beveiligingen en de veiligheidsborden respecteren.
In geval van een ongeval, verwittig ik de hulpverleners en blijf ter beschikking Elke persoon die getuige is van een ongeval of erin is betrokken geraakt is verplicht hulp te verlenen. Hij moet de hulpdiensten verwittigen of doen verwittigen, en desgevallend op hun verzoek ter beschikking blijven.
Elke getuige van een ongeval, laat zijn identiteit en contact gegevens achter bij de hulpdiensten. Iedere skiër die getuige is van een ongeval of erin is betrokken geraakt is verplicht zich zelf te identificeren met contact-gegevens aan de ordediensten of de hulpverleners.
Op zoek naar een pension of chalet? Wil je ervaringen van anderen horen of heb je ervaringen met de apres ski in deze wintersportplaats? Deel ze dan met anderen, bespreek het op het wintersportforum.
Klimatologisch is weinig bekend over sneeuw. In vorige eeuwen kwam men niet op het idee een liniaal in de sneeuw te steken en pas halverwege de vorige eeuw begonnen de weerkundigen met het aanleggen van reeksen met sneeuwmetingen. In dagboeken uit de zeventiende en achttiende eeuw wordt wel vermeld of er sneeuw is gevallen en of dat veel was maar indertijd gaf sneeuw voor de samenleving veel minder problemen dan met het drukke verkeer tegenwoordig. Paard en slee waren vroeger ideaal om een weg te banen door de sneeuw en de grootste problemen ontstonden pas als de sneeuw ging smelten. Juist op de modderige wegen was er geen doorkomen aan. Meer sneeuwweetjes op de website van het KNMI.
We kunnen niet garanderen dat de gegevens op de pagina juist zijn, en u kunt geen rechten ontlenen aan de inhoud van de pagina, waaronder o.a. de sneeuwhoogtes en weerinformatie.
International snow reports for ski areas and ski resorts can be found on freezingcold.net
wintersportplaats: Pass Thurn